lördag 18 december 2010

Tillsätt en utredning och ignorera den sedan

Branschföreningen Tågoperatörerna går in i DN:s tågdebatt med ett inlägg av VD:n, Peder Wadman.
Wadman menar att det finns en god anledning till att Sverige ligger lågt, med Europeiska mått mätt, när det gäller banavgifter. 1999 sänktes dessa pga s k externa effekter, vad nu det är.
"Tillsammans med liberalisering, ökad konkurrens, investeringar i infrastruktur och tåg, har avgiftspolitiken bidragit till att utveckla den svenska järnvägstrafiken och gjort att den ofta framhålls som ett föredöme i EU."
Vidare:
"Sedan 1990 har persontrafiken vuxit med 68 procent (vilket är mer än andra trafikslag) och från att länge ha legat mer eller mindre stilla ökade godstrafiken med över 20 procent 2002-2008. Att, som Arne Karyd gör i sin replik (DN.se/debatt10/12), använda 2009 som jämförelseår, är helt missvisande eftersom särskilt godstrafiken drabbades lika hårt av finanskrisen som bilindustrin och i början av 2009 tappade nära 30 procent av volymerna. Under 2010 har detta återhämtats."
Arne Karyd skriver att trafikökningen mellan 1990 och 2009 är i snitt 2,6 procent; jag tror han menar per år. Det torde betyda en ökning med 49,4%, inte 68. Vem har rätt? Kanske inkluderar Wadman 2010 i beräkningen, men där säger Karyd att ökningen preliminärt är noll. Vi är tvungna att själva undersöka vem som far med osanning.
Branschföreningen Tågoperatörerna, som företräder 23 olika i Sverige verksamma tågoperatörer, är inte helt emot en avgiftshöjning för vissa s k marknadssegment, och bejakar också en differentiering av avgifterna för att få en effektivare användning av infrastrukturen.
"Vi har däremot reagerat kraftigt mot den ensidiga höjning av avgiftsuttaget från järnvägsföretagen som regering och riksdag beslutat om. Den innebär en ökning med 100 procent på fyra år, följt av fortsatta ökningar fram till 2021 som gör att det totala avgiftsuttaget de närmaste tio åren beräknas till 15,6 miljarder. Det innebär en nivå i slutet av perioden som ligger 3-4 gånger över dagens nivå. Samtidigt sker inga motsvarande höjningar för lastbilstrafiken."
Notera att banavgifterna ska ligga tre till fyra gånger högre än idag år 2021.
Tågoperatörerna medger att det behövs grundligare utredningar om orsakerna till förseningarna. Operatörerna kan bidra med kunskap om var problemen finns. Fordonsproblem är däremot inte ett problem av den omfattning som påståtts. T ex på SL orsakas förseningar till 80% av infrastrukturen.
"Skribenterna nämner också förslaget till sanktionssystem (kopplat till banavgiften) som skall ge incitament åt operatörer och Trafikverket att minska förseningar. Problemet är dock att så länge det inte är möjligt för operatörerna att få ersättning från Trafikverket för sina faktiska kostnader (till exempel för återbetalning av biljettkostnader och ersättningstrafik med buss) när infrastrukturen brister, kommer inte operatörerna och Trafikverket att ha jämförbara villkor för sin verksamhet."
Intressant att det inte går till så redan idag.


SvD har idag en intressant artikel som jämför dåvarande Banverkets "Vinterutredning" från 2002 med den från i år av Per Unckel.
På ett antal punkter kan man konstatera att ingenting har hänt sedan 2002, då vi förresten hade en socialdemokratisk regering med Ulrika Messing som ansvarig för järnvägen.
  • Avisningsdepåer saknas. Trots bristen finns det flera anläggningar som inte används.
  • Planer behövs för trafikreducering. Verkar komma igång först nu.
  • Samövning mellan aktörerna behövs.
  • Informationsutbyte mellan aktörerna efterlyses. Istället skyller de på varandra.
Per Unckel föreslår att regeringen avkräver Trafikverket en rapport varje höst angående utförda förbättringar.
Catharina Elmsäter-Svärd:
"Vi inför nu en ändring i regleringsbrevet för 2010 som säger att Trafikverket årligen ska rapportera till regeringen med särskild vikt om vinterberedskapen."
Inalles finns i Per Unckels utredning tretton punkter som stämmer överens med påpekandena för åtta år sedan och alltså lämnats utan åtgärd under tre regeringar.
Dessutom kan man ju påpeka att Unckel rekommenderar ett tillskott av medel till underhåll och investeringar. Regeringen svarar med en kraftig nedskärning av underhållet om 60 procent.


TT rapporterar i bl a DN om ett möte på näringsdepartementet, mellan tågtrafikens olika operatörer. Samtidigt, påstår TT, höll infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd ett seminarium om vinter, snö och transporter. Att döma av TT:s rapportering tycks dessa möten inte ha inte givit något nytt vid handen.


Tåguppror med namninsamling. Initierat av bl a SEKO och Järnvägsfrämjandet.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar